Conducció - Cap ón mirar  

 

J.M.
 J.M.
(@superjosep)
Membre Moderator
Registrat : fa 6 mesos
Respostes: 13
19/05/2019 9:01 pm  

CAP ÓN MIRAR?

Una motocicleta sempre es dirigeix cap ón el conductor està mirant. Tots hem escoltat aquesta lliçó abans, però ho oblidem massa sovint. Per tant, aquí teniu un recordatori exhaustiu de l'important que és la direcció de la mirada quan conduïm les nostres motos.

Quí no ho ha patit alguna vegada?: Arribem a un revolt i ens trobem què és més tancat del que hem intuït, la cuneta s’apropa més i més, la roda davantera ensopega i…plops!, ens trobem a terra...o quasi bé. Com més reduïem la velocitat més es fixava la nostra mirada a la cuneta. El cercle de gir hauría estat suficient pero… no ens vam atrevir a fer la correcció de la trajectòria. Però la raó principal perquè no vam saber corretgir la trajectòria és què no vàrem girar el cap per aixecar la vista prou lluny i mirar cap a la sortida del revolt, només miravem cap al obstacle, i ens va atreurer com un imant.

Nomès sortirem de situacions com aquesta si dirigim la nostra mirada cap allà on volguem anar. Això s’aplica sense excepció sempre, perquè el nostre sentit del equilibri participa automàticament en el moviment. Al vehicle no li importa on anem i no intervé, si girem el manillar anirà allà on li manem. També és aplicable per els que tenen poca experiència d’anar en moto: Després de la fugaç mirada de control sobre l’obstacle, els ulls han de tornar a a fixar-se diagonalment sobre la roda davantera, cercant el màxim d'espai obert i atents a nous obstacles que poden aparèixer. Si el pas és estret o fins i tot inclinat, llavors mes val no fer cap intent de girar.

Només si aconseguim girar el cap - i si és possible, també la part superior del cos - en la direcció desitjada de la trajectòria, i mantenint la nostra mirada allà fins al final del revolt, es quan podrem fer treballar el nostre sentit de l’equilibri al nostre favor, i la consecució del nostre revolt podrá tenir èxit.

 

La mirada ha de rastrejar el revolt

Podem evitar una maniobra de traçat de corba incòmode, només si entenem que la direcció de la nostra mirada és extremadament important en cada revolt i a qualsevol velocitat.

15 26

Quan ens acostem al revolt, la vista sol caure al costat de la carretera davant nostre. …hi ha brutícia, una barrera que impedeix l'entrada al camí de terra sortint. No volem anar cap allà!

Si circulant depressa per un revolt mirem cap a la cuneta o no advertim el trànsit que s’acosta per un trencall rural, la situació no serà només molesta o compromesa, sino l’inici d’una consequència molt perillosa.

La majoría dels casos en que un motociclista no arriba a ser massa ràpid en el seu pas per corba, es deu a la incorrecció de la seva orientació de la mirada. Només la práctica disciplinada por ajudar a fer-ho millor, dedicant temps per guanyar la confiança.

 

Dirigiu la mirada cap endavant

Quan un motociclista insegur passa per els revolts més lentament del necessari, la seva mirada sol caure molt a prop de la roda davantera. El seu argument sempre és: “has de veure què tens davant per poder reaccionar”. Però, realment, això funciona?

16 26

Ara hauríem d’aixecar el cap en posició més vertical i mirar la corba més àmpliament per ajustar la nostra continuitat dins de la ruta i detectar el possible trànsit que ens arribi de cara.

Circulant a 50 Km/h recorrem uns 14 metres cada segón, aquest segon és el que se sol prendre com a referència del temps de reacció, és a dir el temps que normalment necessitem per prendre una decisió dalt de la moto, per tant hem de tenir molt present que haurem recorregut 14 metres abans que poguem aplicar qualsevol correcció. Aquest és el temps que tenim per avaluar la situació i aplicar la nostra decisió de frenada o d’evitació del obstacle, encara que el nostre estòmac inconscienment sempre ens suggerirà que reduïm la velocitat.

Només quan la nostra mirada arribi tan lluny que cobreixi el temps de reacció esmentat, és quan començarem a poder sentirnos còmodes en la nostra conducció. Això vol dir que haurem d’estar atents a les setanta coses que poden estar en el nostre camí en els primers 20 metres davant nostre, i també en els següents 20 metres que ens caldrán per frenar si és necessari. És a dir que la nostra mirada té que cobrir com a mínim els 40 metres que tenim per devant si volem sentir-nos còmodes a la carretera. A 100 Km/h aquesta distància hauría de ser almenys de 70 metres.

 

L’entrenament de la mirada

Els motoristes no experimentats es fatiguen molt abans que els “gats vells” perquè posen els ulls a tot arreu, volen fer atenció a tot i no obstant això, no els és possible discernir el què és realment important en cada moment.

17 26

Com més aviat puguem enfocar cap aquest punt, més aviat veurem el ciclista i percebrem el proper revolt per saber com hem de preparar la sortida del que estem recorrent.

Tanmateix és dificil entrenar la mirada de manera conscient, el més normal és que la millora s’adquirèixi amb el temps i l’experiència de la conducció.

En el procés i abans de que la experiència us condueixi a fer-ho de forma automàtica, sempre podeu recordar frases com:  “Mira tot el revolt”, “Mira molt per davant” i “Allà on miris, allâ aniràs” També és bó practicar mentalment “visualitzant” situations. Cada vegada incrementarem l’oportunitat de millora per reaccionar correctament si en alguna situació les coses se’ns posen dificils.


Cita
Share:
X
  
Trabajando

Por favor Iniciar Sesión o Registre